FAQ Patiënt

Wat betekent de opheffing van de Trombosedienst Leiden (TDL) voor mij als patiënt?

  • Voor onze patiënten betekent het dat de antistollingszorg voortgezet kan worden bij Atalmedial. Patiënten hebben hierover bericht van ons ontvangen. De Trombosedienst Leiden zal er voor zorgen dat het medisch dossier wordt overgedragen aan Atalmedial, tenzij de patiënt hier bezwaar tegen heeft.
  • Dit bezwaar kan schriftelijk of via mail worden doorgegeven aan de TDL. Patiënten zoeken zelf een andere trombosedienst en ontvangen een kopie van hun dossier.
  • Uiteraard staat het patiënten vrij om zelf over te stappen naar een andere trombosedienst. Zie hiervoor fnt.nl of neem contact op met de zorgverzekeraar.

Atalmedial heeft geen prikpost bij mij in de buurt, wat nu?
Atalmedial is druk doende meer priklocaties in te richten. Zodra zij nieuwe locaties bekend maken, zullen wij deze informatie ook op onze website publiceren. Verder verwijzen wij naar www.atalmedial.nl, of bel naar 088 – 00 37 750.  Dat kan op werkdagen tussen 9.00 en 12.00 uur, of tussen 14.00 en 16.00 uur.

De polikliniek waar ik altijd kom gaat 7 oktober sluiten. Wat moet ik dan heen?
Hieronder hebben we per te sluiten polikliniek van TDL de dichtstbijzijnde priklocatie van Atalmedial aangegeven, zodat u kunt zien waar u het gemakkelijkst terechtkunt. Als u wilt overstappen hoeft u niks te doen. TDL zorgt ervoor dat- uw dossier bij Atalmedial terecht komt. Atalmedial stuurt u een welkomstbrief.

Sassenheim Sassembourg, Jan van Brabantweg 51 2171 HC TDL
Sassenheim GC Sassembourg, Jan van Brabantweg 27 2171 HC Atalmedial

 

Noordwijkerhout Puyckendam, Pilarenlaan 4 2211 NA TDL
Noordwijkerhout GC Via Antiqua, Via Antiqua 19 2211 HW Atalmedial

 

Katwijk Dienstencentrum, Zwanenburgstraat 62 2225 DZ TDL
Katwijk De Randweg, Randweg 35 2225 PD Atalmedial

 

Rijnsburg Gezondheidscentrum Floris V, Florilaan 9 2231 ED TDL
Rijnsburg GC Floris V, Graaf Florislaan 13 2231 ED Atalmedial

 

Leiderdorp Activite thuiszorg, Ommedijk 8 2353 GN TDL
Leiderdorp Winkelhof, Winkelhof, 9 2353 TL Atalmedial

 

Alphen a/d Rijn Rode Kruisgebouw, Dillenburg 2 2404 EV TDL
Alphen a/d Rijn CG het Centrum, Toussaintstraat 47-A 2406 XN Atalmedial

 

Alphen a/d Rijn De Bron, Troubadourweg 2 2402 EP TDL
Alphen a/d Rijn Alphen Driehoorn, Sterrenlaan 174-b 2402 BC Atalmedial

 

Ter Aar Gezondheidscentrum de Aar, Aardamseweg 73 2461 CB TDL
Ter Aar HAP C.M. Thang, Vosholplein 3 2461 AA Atalmedial

 

Hazerswoude-dorp Het Dorpshuis, Pieter de Hooghstraat 3 2391 VM TDL
Koudekerk a/d Rijn Koudekerk a/d Rijn, Dorpsstraat 55 2396 HD Atalmedial

Waar kan ik terecht als ik vragen heb over de dosering van mijn antistollingsmiddelen?Patiënten kunnen voor vragen over dosering altijd terecht bij hun trombosedienst. Zolang patiënten in zorg zijn bij de Trombosedienst Leiden, kunnen zij daar terecht.

Kan ik erop vertrouwen dat mijn nieuwe zorgverlener dezelfde kwaliteit van zorg biedt als de Trombosedienst Leiden?
De antistollingszorg in onze regio voldoet aan vastgestelde kwaliteitseisen. Dat geldt voor de Trombosedienst Leiden, en voor alle andere trombosediensten. Patiënten hoeven zich niet ongerust te maken over de kwaliteit van hun zorg.

Wat gebeurt er als er nog geen alternatieve dienst beschikbaar is? Blijf ik dan zonder zorg?
Patiënten zullen nooit zonder zorg komen te zitten. Zolang er geen alternatieve oplossing is gevonden, blijven patiënten bij de Trombosedienst Leiden.

Welke stappen neemt het LUMC om ervoor te zorgen dat mijn zorg niet onderbroken wordt?
Het LUMC en de Trombosedienst Leiden overleggen intensief met zorgverzekeraars en andere zorgverleners in onze regio om ervoor te zorgen dat de anti-stollingszorg gewoon doorgaat. Als er een alternatieve oplossing is voor patiënten worden patiënten geïnformeerd en worden afspraken gemaakt over het overdragen van het dossier van de Trombosedienst Leiden naar de nieuwe zorgverlener. Huisartsen, apotheken en ziekenhuizen worden geïnformeerd.

Hoe word ik op de hoogte gehouden van de voortgang van deze veranderingen?
Patiënten ontvangen eerst een brief van de Trombosedienst Leiden met een aankondiging dat de Trombosedienst gaat stoppen. Vervolgens ontvangen zij van de eigen zorgverzekeraar een voorstel voor een andere trombosedienst. Algemene informatie is verder te vinden op de website en patiënten kunnen altijd contact opnemen met de Trombosedienst Leiden of hun eigen zorgverzekeraar.

Wat kan ik doen als ik merk dat de overgang naar een andere dienst problemen veroorzaakt voor mijn behandeling?
De Trombosedienst zal er alles aan doen om de overgang soepel te laten verlopen. Een behandeling mag nooit in gevaar komen. Mocht een patiënt daar toch over twijfelen, dan kan hij of zij zich wenden tot de eigen behandelaar of zorgverzekeraar.

Moet ik mijn bloedafnames nu op een andere manier laten doen? Zo ja, hoe werkt dat?In principe blijft de antistollingszorg hetzelfde. In een enkel geval kan het zo zijn dat er iets gaat veranderen. Dat zal afhangen van individuele afspraken die patiënten maken met de nieuwe zorgverlener. Dit zijn echter uitzonderingssituaties.

Ik heb geen retourenvelop ontvangen bij mijn brief, wat nu?
Hebt u een brief van ons ontvangen met het verzoek het contract getekend terug te sturen en de retourenvelop ontbreekt? U kunt een eigen envelop gebruiken en die zonder postzegel sturen naar:
Trombosedienst Leiden
Antwoordnummer 10110
2300 VB Leiden

Wie kan ik contacteren als ik me zorgen maak over de opheffing van de trombosedienst?Voor vragen kunnen patiënten altijd terecht bij de Trombosedienst Leiden of bij de eigen zorgverzekeraar. De TDL heeft een speciaal telefoonnummer hiervoor beschikbaar dat op werkdagen bereikbaar is van 14.00-16.00 uur.